لپ تاپ یا کامپیوتر رو میزی؟! کدوم بهتره؟

برای خیلی از افرادی که قصد خرید سیستم جدیدشون رو دارن سوال پیش میاد که بهتره لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر؟ خب هر کدوم مزایا و معایب خودش رو داره ، لپ تاپ ها نسبت به سیستم رو میزی قابلیت جابجایی بیشتری و ساده تری دارن ، از طرفی سیستم های رو میزی میتونن نسبت به لپ تاپ ها بازده بیشتری داشته باشن. با گیم پوینت همراه باشید.

لپ تاپ یا کامپیوتر رو میزی؟
لپ تاپ یا کامپیوتر رو میزی؟

استفاده کنندگان

قبل از هر چیزی برای خرید سیستم خود باید در نظر بگیرید شما چجوری اونو استفاده میکنید؟ در واقع استفاده شما در چه مکانی بیشتر هستش؟

اگر دانشجو هستید خب بهتره لپ تاپ بگیرید چون خیلی از مواقع باید سیستمتون رو جا به جا کنید و ممکنه خوابگاه جای مناسبی برای سیستم و مانیتور و… نداشته باشه. اگر گیمر هستید و در مسابقاتی هم لازم نیست سیستم خودتون رو ببرید ، بهتره کامپیوتر رو میزی خریداری کنید. اگر استفاده ساده ای از سیستم میکنید و بیشتر مواقع هم سیستمون خاموشه؟ میتونید هردو مورد رو که سلیقتون دوست داره خریداری کنید سیستمتون یا رومیزی باشه یا لپ تاپ که قابلیت حمل و جابجایی ساده تری داره و… بیشتر در نظر بگیرید استفاده شما از سیستم چجوری هستش.

استفاده کنندگان
استفاده کنندگان

مزایا و معایب لپ تاپ

لپتاپ ها مزایا و معایبی نسبت به سیستم های رو میزی دارن که در ادامه بیشتر در موردشون توضیح خواهیم داد.

لپ تاپ ها میتونن قابلیت جابجایی بسیار راحتی رو نسبت به کامپیوتر های رو میزی داشته باشن چون لازم نیست شما صفحه نمایش ، کیبورد ، ماوس ، دوربین ، ماوس پد ، اسپیکر ، میکروفون و… رو به صورت جدا حمل کنید و لپ تاپ بسیار بهینه تر و نازکتر ، مانند یک کتاب برای شما در دسترس قرار میگیره و از نظر سخت افزاری هم میتونه بسیار قوی یا ضعیف باشه. لپ تاپ ها خودشون دارای میکروفون و اسپیکر هستند و بعضا اونها حتی جای اثر انگشت برای قفل سیستم هم دارن و کار شمارو بسیار راحت میکنن.

خیلی از لپ تاپ ها صفحه نمایشی با قابلیت تاچ یا لمسی دارن و بعضی از لپ تاپ ها هم دارای دو عدد صفحه نمایش هستند. همچنین یکی از برترین مزایای لپ تاپ ها وجود وای فای و بلوتوث در خود لپ تاپ به صورت پیش فرض است. از طرفی این سیستم ها محدودیت هایی دارن که شامل عوض نشدن بیشتر قطعاتشون توسط کاربران و گرمای اونا میشه ، اگر لپ تاپ داشته باشید تنها میتوانید رام آنها و حافظه جانبیشون رو عوض کنید و امکان تعویض کارت گرافیک یا cpu برای شما فراهم نیست. برای خنک کردن لپ تاپ خود تنها راهکار شما خرید یک فن برای زیر اون هست که میتونه تاثیر چندانی در عملکرد سیستم شما نداشته باشه و امکان قرار دادن فن جانبی برای لپ تاپ ها وجود نداره.

مزایا و معایب لپ تاپ
مزایا و معایب لپ تاپ

مزایا و معایب کامپیوتر رومیزی

از معایب کامپیوتر های رو میزی میتونیم به نبود وای فای و بلوتوث در خود سیستم های قدیمی تر و اقتصادی و قابلیت جابجایی بسیار سخت تر از لپ تاپ ها اشاره کنیم ، کامپیوتر های رو میزی اصولا تنها یک کیس هستند که باید به صورت جدا برای آنها مانیتور ، ماوس و کیبورد که از اجزای اصلی سیستم هستند خریداری کنید و از طرفی برای نیاز های بعدی خود باید اسپیکر و میکروفون رو خریداری کنید. کامپیوتر های رو میزی دارای سیم های زیادی برای هر بخش خود هستند و اگر آنها را مرتب نچینید میتوانند دست و پاگیر باشند. از مزایای کامپیوتر های رو میزی میتوان به عوض کردن بسیار راحت رام ، حافظه جانبی ، کارت گرافیک ، CPU ، پاور و همچنین عوض کردن وسایل جانبی مانند اسپیکر و میکروفون اشاره کرد ، در کامپیوتر های رومیزی کاربران عادی میتوانند اکثر اجزای سیستم را تعویض کنند و این قابلیت بدون کار های لحیم کاری و.. انجام میشود و ریسک خطر بسیار پایینی دارد. (در لپ تاپ ها برای تعویض کارت گرافیک بعضا باید لحیم آنرا جدا کرده و مجدد لحیم کنید)

در کیس ها امکان استفاده از فن های خنک کننده به راحتی فراهم است و اکثر کیس ها از ۳ تا ۴ طرف خود دارای جای فن هستند و از این رو گرمای بسیار کمی در کیس میماند به همین جهت عمر قطعات کیس طولانی تر از لپ تاپ ها هستند. امکان تعویض و حتی اضافه کردن حافظه های جانبی بیشتر هم برای کامپیوتر های رومیزی وجود دارد و میتوانید علاوه بر حافظه جانبی قبلی خود یک یا چند حافظه جانبی دیگر نیز اضافه کنید.

مزایا و معایب کامپیوتر رومیزی
مزایا و معایب کامپیوتر رومیزی

مصرف انرژی

مصرف انرژی هردو نوع سیستم ها یعنی لپ تاپ ها و سیستم های رو میزی بسیار کم است اما در استفاده باهم فرق هایی دارند.

مصرف انرژی در سیستم های رومیزی با برق مستقیم است و دارای باتری برای استفاده نیستند ، این یعنی برای استفاده از این نوع سیستم باید سیم آنها به برق شهری متصل باشد و در صورت نبود برق نمیتوان از آنها استفاده کرد اما از طرفی در اجرای کار های سنگین با این نوع سیستم ها به دلیل وجود برق کافی و بدون نوسان هیچ مشکلی پیش نمی آید و سیستم از تمامی توانش برای پردازش استفاده میکند.

در لپ تاپ ها هم میتوانید آنها را مستقیم با شارژر به برق شهری متصل کنید و هم از باتری استفاده کنید ، در لپ تاپ ها در صورتی که با باتری و بدون شارژر کار کنید سیستم از تمام توانش برای پردازش کار ها استفاده نمیکند و نمیتوانید از حداکثر توان آن برای اجرای کار خود استفاده کنید اما در صورتی که شارژر آنرا متصل کنید تمام توان لپ تاپ به کار برده میشود.

مزایا و معایب کامپیوتر های رومیزی و لپ تاپ ها در اینجا مشخص میشود ، در لپ تاپ ها میتوانید اگر برق شهری هم نبود کار خود را انجام دهید و با باتری کار کنید اما در پردازش های سنگین ممکن است مقداری بیشتر منتظر بمانید ، از طرفی در کامپیوتر های رو میزی نمیتوانید بدون برق شهری با سیستم خود کار کنید اما پردازش سیستم شما کاملا بدون مشکل خواهد بود و در اجرای کار های سنگین در صورت خنک بودن سیستم ، مشکلی برای کامپیوتر شما پیش نمی آید.

مصرف انرژی
مصرف انرژی

بودجه

قیمت ها در کامپیوتر های رومیزی همراه با لپ تاپ ها کمی متفاوت هستند و در اصل برای مقایسه باید قیمت کیس کامپیوتر همراه با لپ تاپ ها سنجیده شود. قیمت یک کیس کامپیوتر برای اجزای داخل آن و سخت افزار ها است و در لپ تاپ ها بخشی از قیمت برای صفحه نمایش ، کیبورد ، اسپیکر ها و… است.

برای مثال شما میتوانید یک کیس را 25 میلیون تومان خریداری کنید و از سخت افزاری نسبتا خوبی برخوردار باشید اما با همین قیمت نمیتوانید یک لپ تاپ با همان سخت افزار را خریداری کنید زیرا بخشی از پولی که پرداخت میکنید برای صفحه نمایش لپ تاپ و کیبورد و… است.

ساده تر اگر بخوام بگم برای مثال فرض کنید بودجه شما 30 میلیون تومان است ، اگر لپ تاپ خریداری کنید باید انتظار سخت افزار ضعیف تری نسبت به کیس داشته باشید و از طرفی اگر کیس خریداری کنید باید حتما مانیتور یا صفحه نمایش ، ماوس و کیبورد داشته باشید زیرا نمیتوانید از کیس بدون آنها استفاده کنید.

در هنگام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی به سخت افزار و قیمت تمام شده سیستم خود نگاهی بیاندازید زیرا در کامپیوتر های رومیزی نیز جدا از کیس باید تمامی اجزای جانبی مانند صفحه نمایش ، ماوس ، ماوس پد ، کیبورد ، اسپیکر ، میکروفون ، وای فای و… را به صورت جدا خریداری کنید و باید در نظر داشته باشید این کار قیمت را خیلی افزایش میدهد. برای مثال قیمت یک مانیتور یا صفحه نمایش اقتصادی و با کیفیت متوسط تقریبا 5 میلیون تومان است.

بودجه
بودجه

جمع بندی

قبل از خرید سیستم خود باید در نظر بگرید استفاده شما از سیستم چگونه خواهد بود و شما جزء کدام دسته از افراد هستید. اگر دانشجو هستید بهترین کار خرید لپ تاپ است و اگر گیمرید بهتر است از کامپیوتر رومیزی استفاده کنید ، اگر سیستم شما برای کل خانواده است میتوانید بسته به نیاز خود هر کدام را که خواستید با توجه به مزایا و معایب هرکدام خریداری کنید.

همچنین باید در نظر داشته باشید قیمت لبتاب ها کاملا برای سخت افزار آنها نیست و بخشی از آن برای صفحه نمایش ، اسپیکر ها ، کیبورد و… است و از طرفی نیز برای کیس های کامپیوتر باید به صورت جدا مانیتور یا صفحه نمایش ، اسپیکر ، کیبورد و ماوس ، دانگل وای فای و… را خرید.

جمع بندی
جمع بندی

این بود از راهنمای خرید کامپیوتر های رو میزی یا لپ تاپ ها پیشنهاد میشود سیستم خود را برای نیاز های خود بخرید و نه علاقه تا بهترین استفاده را داشته باشید ، لطفا نظرات و سوالات خود را در پایین صفحه برامون بنویسید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *