اشتباهاتی که میتواند باعث کندی سیستم شما شود

آیا رایانه و کامپیوتر شما کند شده؟ شاید دلیل آن سخت افزار ضعیف آن باشد و یا تمام شدن طول عمر سیستم شما ، این دو ذلیل میتواند درست باشد اما دلیل قطعی نیست ، کار ها و اشتباهاتی وجود دارن که اگر اون هارو انجام دهید سیستم شما کند میشود و این کندی میتواند باعث عملکرد ضعیف و حتی کمتر شدن طول عمر سیستم شما شود.

در این مقاله 5 اشتباه رایج که باعث کندی عملکرد سیستم شما میشود را نام میبریم تا با آگاهی بیشتر نسبت به سیستمان رفتار کنید.

ویندوز 10
ویندوز 10

1_اجرای همزمان چندین نرم افزار

با گذشت زمان شما شاید صد ها نرم افزار را نصب کرده باشید و آنرا حذف نکنید و حتی یادتان برود که چه زمانی آن را نصب کردید ، اجرای همزمان چندین نرم افزار میتواند CPU یا پردازنده سیستم شما که مغز کامپیوتر به شمار میرود را درگیر کند و اگر سیستم ضعیفی داشته باشید فشار زیادی به cpu وارد میشود و میتواند باعث کندی عملکرد سیستم شما شود.

همچنین با روشن کردن سیستم احتمال باز شدن خودکار نرم افزار هایی مانند گوگل کروم و… وجود دارد که بیشترین کندی سیستم شما را دربر خواهد داشت ، میتوانید به سادگی این نرم افزار ها را در استارت آپ سیستم خود غیرفعال کنید تا با روشن شدن کامپیوتر هیچ نرم افزاری خودکار اجرا نشود.

اجرای همزمان چندین نرم افزار
اجرای همزمان چندین نرم افزار

2_عدم راه اندازی کامپیوتر

راه اندازی مجدد سیستم یعنی خاموش کردن و روشن کردن کامل دوباره سیستم میتوان وقت گیر باشد و استفاده از گزینه sleep و یا حالت خواب بسیار ساده تر است زیرا سریعا میتوانید به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید اما سخت در اشتباه هستید و این کار بسیار سیستم شما را کند میکند.

رم های سیستم شما به عنوان کمکی برای پردازنده استفاده میشوند و یک حافظه موقت هستند که پردازنده با استفاده از آن ها بتواند سریعتر به فایل های سیستم دسترسی پیدا کند ، اما با روشن بودن مداوم سیستم و خاموش نکردن آن حافظه رم پاک نشده و با اجرای سیستم میتوانید به نرم افزار های از قبل باز شده دسترسی داشته باشید.

شیوه کار رم این گونه است که حافظه موقتی برای پردازنده به حساب می آید تا سیستم سریعتر کار کند و با هر بار خاموش کردن سیستم تمامی اطلاعات موقت داخل رم پاک میشود که موجب سریعتر شدن سیستم در اجرای بعدی است ، با خاموش نکردن سیستم این رم پر شده و کندی بیش از حدی به مرور سیستم شما را میگیرد.

دکمه خاموش و روشن
دکمه خاموش و روشن

3_کلیک اشتباه

در محیط اینترنت شما فایل های زیادی را دانلود میکنید و بدون اینکه به مخرب بودن آن فکر کنید ، لینک های دانلود جعلی بسیار زیادی در وبسایت قرار داده میشوند که شما را به صفحات تبلیغاتی منتقل میکنند و یا حتی اگر لینک درست باشد ممکن است بدون اجازه شما نرم افزار هایی را روی سیستم شما نصب کند که موجب کندی سیستم شما شود ،

همچنین در بعضی از ایمیل ها که برای جاسوسی ارسال میشضوند لینک های مخربی قرار داده شده که اگر تنها یک لحظه روی آن کلیک کنید ممکن است سیستم خود را در اختیار یک هکر و نرم افزاری که عملکرد سیستم را مختل میکند بگذارید

بهترین راه برای جلو گیری از این نوع اشتباهات که با کلیک خودتان شروع میشود استفاده از سایت ها معتبر برای دانلود است ، همچنین باید با فکر روی لینک ها کلیک کنید و نرم افزار هایی که مورد تایید نیستند و نمیدانید برای چه کاری نصب میشوند را نباید نصب کنید.

کلیک اشتباه
کلیک اشتباه

4_بروزرسانی ویندوز و نرم افزار ها

اغلب افراد فکر میکنند بروزرسانی ویندوز و نرم افزار های آن کاری بیهوده است و وقت گیر اما بروز رسانی ها اغلب برای رفع حفره های امنیتی سیستم و بهبود فایل ها برای اجرا بهتر سیستم و یا نرم افزار هستند و آپدیت هر چندوقت یکبار سیستم میتواند بسیار عملکرد سیستم شما را متناسب با سخت افزار و نسخه های نرم افزار شما بهینه کند.

در زمان نصب ویندوز 10 آپدیت ویندوز به طور خودکار فعال است و هر زمان که به اینترنت متصل باشید اگر ویندوز شما آپدیتی دریافت کرده باشد به طور خودکار آن را دانلود میکند و با خاموش کردن و اجرای دوباره سیستم قبل از بالا آمدن سیستم آپدیت سیستم شما انجام میشود.

اما همین آپدیت به دلیل اینکه خودکار و بدون اجازه فایل های آپدیت را دانلود میکند میتواند باعث کندی سیستم شما شود ، بهترین کار این است که در تنظیمات ویندوز 10 و در بخش آپدیت این گزینه را غیرفعال کنید و هر چند وقت یکبار برای آپدیت سیستم به سراغ آن بیایید.

بروزرسانی ویندوز
بروزرسانی ویندوز

5_کندی سرعت اینترنت

گاهی اوقات ممکن است به دلیل کندی سرعت اینترنت در مرورگر ها و هر نرم افزار آنلاینی که استفاده میکنید به اشتباه فکر کنید سیستم شما کند شده و باید آنرا تعمیر کنم ، قطعه های آنرا ارتقا بدم و یا سیستم جدیدی بگیرم اما اغلب در نرم افزار های آنلاین و همچنین وبگردی این کندی سرعت اینترنت شماست که باعت عملکرد کند سیستم میشود.

کندی اینترنت میتواند دلایل بسیاری داشته باشد که بیشترین آن مربوط به منطقه شماست ، اگر منطقه ای که در آن زندگی میکنید به طور کلی سرعت اینترنت خوبی دارد به دنبال مشکلات بعدی بروید مانند کندی سرویس وای فای که استفاده میکنید ،

برای حل این مشکل باید با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت وای فای خود تماس بگیرید همچنین قبل از انجام هر کاری باید اتصالات سیستم را بررسی کنید ،

اگر سیستم شما با کابل LAN به اینترنت متصل شده کابل و وای فای را بررسی کنید اگر با کارت های شبکه و دانگل های وای فای وصل شده باید دستگاهی که اینترنت شما را فراهم کرده را بررسی کنید و همچنین دلایل بسیار زیادی که وجود دارند.

کندی سرعت اینترنت
کندی سرعت اینترنت

این بود 5 دلیل که میتوانند باعث کندی سیستم شما شوند و میتوانید با انجام تنظیمات ساده ای باعث بهبود عملکرد آنها شوید همچنین همیشه توصیه میشود که سیستم خود را در برابر گرد و غبار نگذارید و هر چند وقت به فکر تمیس کردن کیس و یا لبتاب خود باشید.

اگر نظری داشتید و یا نکته ای که اینجا گفته نشد میتوانید آنرا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *