ناسا پرتاب موشک غول پیکر خود به ماه را به تاخیر انداخت

ناسا فشار آورده است به دلیل مشکل در یکی از موتورهای موشک غول پیکر SLS، ماموریت آرتمیس 1 خود را به ماه پشت سر گذاشت.

ناسا پرتاب موشک غول پیکر خود به ماه را به تاخیر انداخت
ناسا پرتاب موشک غول پیکر خود به ماه را به تاخیر انداخت

در حالی که 40 دقیقه به ساعت شمارش معکوس در مرکز فضایی کندی در فلوریدا باقی مانده بود، ماموریت کنترل از توقف برنامه ریزی نشده ای خبر داد زیرا تکنسین ها مشکلی را که هنگام بارگیری هسته موشک SLS با بیش از 700000 گالن هیدروژن مایع و اکسیژن مایع، فوق خنک، به وجود آمده بود، بررسی کردند. تا دمای 423- و 297- درجه فارنهایت. مشکل از موتور سوم RS-25 بود، یکی از موتورهای کنار تقویت کننده موشک جامد سمت راست. جریان هیدروژن مایع به داخل محفظه موتور آنطور که باید کار نمی کرد و پیشرانه در محدوده دمایی مناسبی قرار نداشت.

مهندسان این موضوع را در آخرین “تمرین لباس خیس” در ماه ژوئن در چک لیست خود گنجانده بودند، که طی آن آنها سوخت رسانی و اجرای دنباله شمارش معکوس را تا 29 ثانیه پس از پرتاب تمرین کردند. اما در آن زمان به دلیل نشت هیدروژن مایع قادر به آزمایش آن نبودند.

صبح امروز، تیم همچنین مشکلی را در یک دریچه هواکش مشاهده کرد و طوفان باران و احتمال برخورد رعد و برق نیز خطراتی را به همراه داشت. پس از عیب‌یابی بیش از یک ساعت، چارلی بلک‌ول تامپسون، مدیر راه‌اندازی، تلاش امروز را یک اسکراب نامید.

موشک غول پیکر SLS
موشک غول پیکر SLS

ناسا پرتاب موشک غول پیکر خود به ماه را به تاخیر انداخت

در یک کنفرانس مطبوعاتی که درست بعد از ساعت 1 بعد از ظهر به وقت شرقی برگزار شد، مقامات ناسا به تاریخ خاصی برای تلاش بعدی متعهد نشدند. مایک سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس، با اشاره به 2 سپتامبر، پنجره پرتاب برنامه ریزی شده بعدی، گفت: «جمعه قطعا هنوز در جریان است. هنگامی که خبرنگاران برای جزئیات بیشتر در مورد احتمال پرتاب جمعه تحت فشار قرار گرفتند، او آن را یک “فرصت غیر صفر” نامید که باعث خنده بسیار در بین افراد حاضر در اتاق شد. تاریخ احتمالی بعدی راه اندازی، اگر جمعه گزینه ای نباشد، 5 سپتامبر است.

هیچ یک از مقامات – که شامل مدیر ناسا، بیل نلسون و جیم فری، مدیر وابسته آژانس برای اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی بود – آماده نبود که بگوییم آیا تاخیر طولانی‌تر و تعمیرات جدی‌تر لازم است یا خیر. فری گفت: «امروز قرار نیست همه داده ها و پیامدها را داشته باشیم، اما احساس کردیم که مدیون شما هستیم که آنچه می دانیم به اشتراک بگذاریم.

نلسون که در اوایل صبح امروز در جریان مستقیم آژانس فضایی صحبت می کرد، اندکی پس از پایان پرتاب، بر نیاز به حل و فصل همه مسائل تاکید کرد. نلسون گفت: «تا زمانی که درست نشود راه اندازی نمی کنیم. این فقط گویای این است که این یک سیستم بسیار پیچیده است و همه آن چیزها باید کار کنند. شما نمی خواهید شمع را تا زمانی که آماده حرکت نیست روشن کنید. او نمونه ای از پرتاب 24 شاتل فضایی در سال 1986 را ذکر کرد که چهار بار قبل از پرتاب “ماموریتی بی عیب و نقص” پاک شد.

موشک غول پیکر SLS
موشک غول پیکر SLS

اولین پرواز آرتمیس بدون سرنشین خواهد بود. پس از پرتاب، کپسول اوریون، حامل سه مانکن، برای یک ماموریت 42 روزه که شامل چندین گردش به دور ماه و همچنین دوری 40000 مایلی فراتر از آن خواهد بود، پیش از بازگشت به زمین و پاشیدن در اقیانوس آرام حرکت خواهد کرد. نزدیک سن دیگو ورود مجدد آن به عنوان آزمایش یک ماده جدید محافظ حرارتی به نام Avcoat خواهد بود و این مأموریت همچنین معیارهای عملکرد و همچنین داده‌های تشعشعات حسگرهای پوشیده شده توسط مانکن‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *