قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت

قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت در حالی که ما به نسل های جدید لوازم الکترونیکی با قیمتی تقریباً مشابه نسل قبلی عادت کرده ایم، بخش الکترونیک از تورم مصون نیست. با اعلامیه های اخیر افزایش قیمت نیمه هادی ها که از سال 2023 آغاز می شود، مصرف کنندگان باید به سرعت برای کاهش قیمت ها در فصل بازگشت به مدرسه و تعطیلات اقدام کنند.

در ماه ژوئن با شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC)، بزرگترین کارخانه ریخته گری نیمه هادی در جهان، آغاز شد و افزایش قیمت را از سال 2023 اعلام کرد و اکنون دومینوها در حال سقوط هستند.

اعلامیه TSMC با اعلامیه مشابهی توسط اینتل همراه شد و دیجی‌تایمز گزارش داد که مارول و کوالکام به مشتریان خود اطلاع داده‌اند که قیمت تراشه‌ها را افزایش خواهند داد. اکنون به نظر می رسد که اکثر، اگر نگوییم همه، شرکت های نیمه هادی با افزایش قیمت های خود دنبال می کنند.

قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت
قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت

افزایش قیمت به دست مصرف کنندگان رسید

به عنوان یکی از اجزای اصلی تقریباً همه چیزهایی که در زندگی روزمره از مسواک‌های برقی و توستر گرفته تا گوشی‌های هوشمند و اتومبیل استفاده می‌کنیم، افزایش قیمت نیمه‌هادی‌ها باعث افزایش مشابه در سراسر زنجیره ارزش می‌شود و در نهایت این افزایش‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

حتی هزینه‌های خدماتی که شرکت‌های ارتباطات، اینترنت و سرگرمی دریافت می‌کنند، احتمالاً با افزایش قیمت تجهیزات جدیدشان افزایش می‌یابد.

این اطلاعیه های قیمت تعجب آور نیست.

صنعت نیمه هادی در طول افزایش تقاضا در طول کووید با محدودیت های ظرفیت و زنجیره تامین دست و پنجه نرم می کند. پیش از این، ریخته‌گری‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر توسط مشتریان نیمه‌هادی خود در ظرفیت آینده تحت فشار قرار می‌گرفتند یا با پیامد از دست دادن اولویت تولید و/یا قیمت‌های بالاتر مواجه می‌شدند.

اما، با ادامه محدودیت‌ها و افزایش قیمت مواد خام، ریخته‌گری‌ها و سازندگان دستگاه‌های یکپارچه (IDM) مانند اینتل، میکروچیپ و میکرون همگی با مشکل مشابهی روبرو هستند – افزایش هزینه‌ها.

بدون رفع سریع

همانطور که تحقیقات تیریاس قبلا نشان داده است، هیچ راه حل آسانی برای حل مسائل تامین نیمه هادی وجود ندارد. بیشتر ظرفیت فاب جدید برای پشتیبانی از گره‌های فرآیند تولید جدیدتر ساخته می‌شود، جایی که می‌توان هزینه‌های بالاتر را از طریق حاشیه سود بالاتر جبران کرد.

این محدودیت‌ها را برای گره‌های فرآیند قدیمی‌تر ایجاد می‌کند تا زمانی که تقاضا کاهش یابد، زیرا محصولات جدیدتر در گره‌های فرآیند پیشرفته معرفی می‌شوند و ظرفیت اضافی برای گره‌های قدیمی‌تر در دسترس می‌شود.

با توجه به کاربردهای خودرویی، صنعتی، پزشکی و حتی برخی مصرف‌کنندگان که از تراشه‌های مشابه به مدت پنج سال، 10 سال یا حتی بیشتر استفاده می‌کنند، سال‌ها طول می‌کشد تا تقاضای تولید در گره‌های فرآیند قدیمی‌تر و ظرفیت تولید موجود افزایش یابد.

قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت
قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت

قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت

علاوه بر این، حداقل دو سال طول می‌کشد تا یک کارخانه نیمه‌رسانا جدید حتی در یک سایت تولیدی فعلی ساخته شود و شروع شود. در حالی که برخی از ریخته‌گری‌ها متعهد به ساخت کارخانه‌های جدید شده‌اند، بیشتر این تعهد بر اساس کمک‌های مالی از سوی دولت‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بود که در آینده بسیار کند بوده است.

در زمان نگارش این مطلب، ایالات متحده قوانین CHIPS و FABS را تأمین مالی کرده است، اما مشخص نیست که این بودجه چگونه تخصیص می یابد و چه زمانی این بودجه در اختیار سازندگان نیمه هادی قرار می گیرد.

فشارهای تورمی بیشتر

این مسائل به اندازه کافی بد هستند، اما وقتی با ادامه تعطیلی ها در چین، استخراج محدود مواد خام، تنگناها در حمل و نقل و کمبود نیروی کار ترکیب شوند، صنعت نیمه هادی، مانند سایر صنایع، در برابر فشارهای تورم تسلیم خواهد شد.

تنها راه حل واقعی برای این موضوع، بازنشانی تقاضا است که به اصلاح کلی بازار، معروف به رکود، ترجمه می شود. در حالی که اقتصاد به سمت رکود می رود، کاهش نرخ تورم و بازگرداندن درآمد قابل تصرف و قیمت همه چیز، از مواد خام گرفته تا کالاهای مصرفی، به زمان نیاز دارد، احتمالاً چند سال.

قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت
قطعات الکترونیک در سال 2023 هزینه بیشتری خواهد داشت

در نتیجه، وقتی صحبت از لوازم الکترونیکی می‌شود، بهترین برنامه برای مصرف‌کنندگان این است که قیمت‌هایی را که در فصل بازگشت به مدرسه و تعطیلات نیاز دارند، قفل کنند، زیرا قیمت‌های بالاتر در سال 2023 عادی خواهد بود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *