AMD در مقابل اینتل

AMD در مقابل اینتل : اینتل در روزهای اولیه ساخت رایانه شخصی به AMD نیاز داشت، زیرا IBM و سایرین، فناوری تک منبعی را نمی خریدند.

از دیدگاه اینتل، اینتل باید همیشه فروشنده اصلی فناوری باشد، زیرا منبع آن بوده است. ظاهراً هیچکس به AMD نگفت زیرا AMD راضی نبود. بعید می‌دانم اینتل در صورت معکوس شدن موقعیت‌ها، با کمتر از 20 درصد از بازار حاصل، راضی باشد. این منجر به تضاد بین دو شرکتی شد که در ابتدا تقریباً در بخش فناوری و بازار اصلی بودند.

تا حدود یک دهه پیش، اینتل برتری نسبتاً ثابتی در فناوری نسبت به AMD داشت و می‌توانست آن شرکت را از تبدیل شدن به یک تهدید پایدار برای تسلط CPU خود حفظ کند. در طول دهه گذشته، AMD اجرای متمرکز خود را بهبود بخشید در حالی که اینتل یک سفر جانبی به فناوری تلفن همراه داشت که تا حد زیادی شکست خورد. اکنون AMD شکاف عملکردی بین این دو شرکت را کاهش داده است.

هفته گذشته، AMD معماری Ryzen 7000 “Zen 4” خود را راه اندازی کرد که به نظر می رسد از نظر عملکرد کلی و عملکرد در هر وات از بهترین عملکرد اینتل بهتر است. اما اینتل یک محصول جدید نیز دارد، بنابراین این نبرد هنوز به پایان نرسیده است.

بیایید در مورد رقابت بین این دو شرکت در این هفته صحبت کنیم و با لپ تاپ بازی مورد علاقه من، Alienware m17 مبتنی بر AMD که در جلسه توجیهی AMD در آستین شرکت کردم، کار را به پایان خواهیم رساند. این کلمه “عالی” را دوباره تعریف می کند.

چگونه AMD به اینتل رسید

اگر شما هم مثل من یک تحلیلگر بوده اید، به نظر می رسد که شرکت ها، در مسیری نیمه منظم، اشتباهات بزرگی را تکرار می کنند که گویی هدف اصلی آنها از کار افتادن است. اشتباهی که این بار در مورد آن صحبت می کنم این است که به جای مبارزه با آن، به سمت یک فناوری مخرب حرکت می کنید که سلطه شما را تهدید می کند.

اولین باری که شخصاً در آی‌بی‌ام شاهد این موضوع بودم، زمانی بود که رایانه‌های شخصی و سرورها عرضه شدند. به‌نظر می‌رسد IBM به‌جای دفاع و پیشبرد تسلط پردازنده‌های اصلی خود، موافق بود که پردازنده‌های مرکزی مرده هستند و برای حفظ موقعیت رقابتی در برابر شرکت‌هایی مانند Dell و Sun Microsystems که بر اساس این مفهوم جدید ساخته شده‌اند، حرکت نمی‌کند.

دومین بار زمانی بود که اپل آیفون را عرضه کرد. Research In Motion (RIM) به‌جای دفاع از عرضه گوشی‌های هوشمند بلک‌بری امن‌تر و تجاری‌محور خود، چرخید و در نهایت بازاری را که تحت سلطه داشت از دست داد.

اشتباه اینتل نیز مشابه است. به جای اینکه جایگزینی برای گوشی هوشمند بیابد و با ادعای مرده بودن رایانه شخصی مبارزه کند، چشم خود را از بازارهای اصلی خود گرفت و در عوض سعی کرد بازار کوالکام را تصاحب کند. مسلماً، ناتوانی AMD در ایجاد همان محور منجر به تمرکز مجدد آن بر روی رایانه‌های شخصی و سرورها شد که به آن اجازه داد به عقب افتاده و شروع به جابجایی اینتل کند، کاری که AMD نمی‌توانست انجام دهد اگر اینتل بر بازارهای اصلی خود متمرکز می‌شد.

شرکت‌ها باید بدانند که تعقیب یک رقیب بزرگ‌تر و ریشه‌دارتر از پشت معمولاً به دو چیز نیاز دارد: اجرای بسیار قوی و لغزش آن رقیب. AMD خیلی خوب اجرا شد و اینتل دچار مشکل شد.

راه دیگر، شاید مطمئن‌تر، معطوف کردن بازار به سمت شما باشد، کاری که سان با سرورها انجام داد (قبل از اینکه تصمیم بگیرد مایکروسافت را تعقیب کند و شکست بخورد) و اپل با گوشی‌های هوشمند انجام داد. این همان کاری است که اینتل ممکن است مجبور باشد برای پایان دادن به وضعیت ضعیف خود در گرافیک انجام دهد.

AMD در مقابل اینتل: ناگهان رایانه رومیزی در حال پخش است
AMD در مقابل اینتل

رایزن 7000

پردازنده دسکتاپ Ryzen 7000 AMD یک نیروگاه عملکرد و کارایی است. در حال حاضر، AMD را از نظر فنی، با توجه به هر دو قابلیت، در بهترین فضای دسکتاپ قرار می دهد. توسعه بخش موبایل بسیار بیشتر طول می کشد، بنابراین نسخه موبایل این معماری جدید تا سال 2023 انتظار نمی رود.

مبارزه با اینتل برای تسلط تلفن همراه دشوارتر خواهد بود، زیرا به نظر نمی رسد اینتل آنقدرها به محاسبات دسکتاپ اهمیت دهد، بنابراین بعید است که تلاش های دسکتاپ را تا حدی تامین کند که به آن اجازه دهد دوباره این شکاف رقابتی را ببندد.

برخی از نکات جالب در مورد این پردازنده جدید این است که پین ​​ها را از دست می دهد، بنابراین قرار دادن آن بسیار آسان تر از پردازنده های قبلی AMD است (اینتل مدتی پیش از شر پین ها خلاص شد) و روند به روز رسانی سیستم عامل را برای چیپست بهبود بخشید. هر دو ساخت سیستم های AMD را بسیار آسان تر می کنند و به روز رسانی سیستم های AMD را بسیار راحت تر می کنند.

از آنجایی که بسیاری از فعالیت‌های رایانش دسکتاپ در بازی است، AMD پیشرفت‌های چشمگیری در روش اورکلاک کردن این پردازنده ایجاد کرده است و، من انتظار دارم، زمانی که بتوانیم در مورد بنچمارک‌ها صحبت کنیم، متوجه می‌شویم که چندین رکورد عملکرد چشمگیر جدید را ثبت خواهد کرد. .

اکنون که هم اینتل و هم AMD به تنظیمات بدون پین رفته‌اند، نمی‌دانم که آیا نمی‌توانیم به معماری سوکت نزدیک‌تر به آنچه برای سیم‌کارت‌ها استفاده می‌کنیم برویم. این که بتوانید یک پردازنده جدید را بدون نیاز به از بین بردن خنک کننده ابتدا وارد کنید، بدون شک منجر به ارتقای بیشتر پردازنده پس از فروش می شود و می تواند شرایطی را فراهم کند که رایانه شخصی در فروشگاه در هنگام خرید ارتقا یابد.

این می تواند هزینه های موجودی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، انتخاب خریدار را افزایش دهد و بازار ارتقاء پردازنده بسیار قوی تری را بدون توجه به اینکه کدام شرکت این تغییر را اجرا کرده است، فعال کند.

رایزن 7000
رایزن 7000

مشاوره برای اینتل

اگر من جای اینتل بودم، به این فکر می کردم که بازار دسکتاپ را به جایی برگردانم که در آن مزیتی داشتم. دو مسیر غیر انحصاری متقابل برای انجام این کار وجود دارد – به عبارت دیگر، آنها می توانند هر دو را انجام دهند. یکی از این موارد تمرکز بر روی ارائه یک پیشنهاد ابری مانند GeForce Go انویدیا یا ویندوز 365 است که به آنها اجازه می دهد به جای رایانه رومیزی، یک سرویس پایدار به کاربران بفروشند.

راه جالب دیگر این است که پلتفرم را بسیار پایدارتر و ارتقاء آن آسان تر از جایگزین کردن آن کنیم. مفهوم اقتصاد دایره ای، که بر ارتقای سخت افزار به جای جایگزینی آن تمرکز دارد، از نظر زیست محیطی بهتر از دور انداختن و جایگزینی کل رایانه شخصی است.

معماری مجدد دسکتاپ به این شکل (که IBM سعی کرد با PCjr انجام دهد) می تواند راهی برای منسوخ کردن کل پیکربندی دسکتاپ AMD باشد. البته اگر AMD اول این کار را انجام می داد، اینتل به جای آن خراب می شد.

در نهایت، زمانی که من برای اولین بار با مدیر عامل اینتل پت گلسینگر ملاقات کردم، او تلاش کرد تا طرح‌های نوآورانه رایانه‌های رومیزی آینده را ایجاد کند که نشان می‌دهد او می‌خواهد چنین تغییری را ایجاد کند.

مشاوره برای اینتل
مشاوره برای اینتل

رایانه های شخصی ماژولار

در مورد همان موضوع طراحی مجدد رایانه های شخصی رومیزی، چند دهه پیش شرکتی وجود داشت که توسط مدیران سابق شرکت رایانه های شخصی IBM کار می کرد و سعی در طراحی مجدد رایانه و سرور داشت. طراحی مجدد رایانه شخصی بسیار جذاب به نظر می رسید و قسمت های عملیاتی رایانه شخصی را روی میز و قسمت های پر سر و صدا مانند منبع تغذیه را روی زمین قرار می داد. طراحی سرور جالب تر بود.

Panda Project که سازنده آن سرور Archistrat نامیده می‌شود، از فناوری پسیو پسیو استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد هر قسمت از آن سرور را به عنوان یک کارت جایگزین کند. چیپ‌ست‌ها، پردازنده‌ها و لوازم جانبی گرافیکی (پورت‌ها) همگی کارت‌هایی بودند که می‌توان آن‌ها را برای پیکربندی مجدد سرور یا به‌روزرسانی آن تعویض کرد.

تبلیغات

توشیبا چیزی شبیه به Equus داشت. پروژه پاندا شکست خورد زیرا شرکت کنترل های مالی وحشتناکی داشت و پولش تمام شد. Equus شکست خورد زیرا نه تنها محصول گران‌تر بود، بلکه در آن زمان هیچ تلاشی برای پایداری رایانه شخصی وجود نداشت.

آی‌بی‌ام پس از PCjr تلاش‌های ماژولار را برای رایانه‌های شخصی انجام داد، اما در آن زمان در بخش‌های آن زیاد نبود. شما باید شرکتی مانند AMD، Intel یا Qualcomm باشید تا تغییر معماری مانند این را از نظر اقتصادی امکان پذیر کنید، زیرا برای کاهش هزینه قطعات به بیش از یک OEM نیاز دارید.

در حال حاضر دل در حال تلاش برای چیزی مشابه با Concept Luna است، آزمایشی برای ایجاد یک لپ‌تاپ واقعا ماژولار.

رایانه-های-شخصی-ماژولار
رایانه-های-شخصی-ماژولار

اهمیت تصویر

در حالی که ممکن است AMD اکنون صاحب تاج عملکرد باشد، اکثرا هنوز معتقدند که اینتل بهتر از AMD عمل می کند و باورها، نه واقعیت ها، تصمیمات خرید را هدایت می کنند. تصمیمات مشتریان و OEM ها تابع باورهای مشتری است. به عنوان مثال، تنها حدود 3 درصد از خریداران شرکتی از ابزارهایی مانند vPro اینتل استفاده می کنند، اما اکثر این مشتریان معتقدند که برای ایجاد الزامات vPro و AMD Pro به آنها نیاز دارند.

اکنون، من استدلال می‌کنم که آن دسته از شرکت‌هایی که از vPro و AMD Pro استفاده می‌کنند، امنیت بیشتری دارند و مشکلات عملیاتی کمتری دارند، که نشان می‌دهد تمرکز AMD و Intel باید به جای رقابت، همکاری و استفاده از فناوری باشد. این امر کل اکوسیستم را بهبود می بخشد و احتمال جایگزینی فروشنده سوم را کاهش می دهد. اما این استدلال به طور گسترده مورد حمایت قرار نمی گیرد.

مشکل رقابتی پایدار AMD این است که مردم معتقدند اینتل بهتر از AMD عمل می کند. اگر واقعاً می‌خواهد در برابر اینتل به‌شدت پیشروی کند، AMD نه تنها باید از اینتل بهتر عمل کند، بلکه باید بازار را نیز متقاعد کند.

اهمیت تصویر
اهمیت تصویر

بسته بندی

ساخت رایانه های شخصی رومیزی سرگرمی من است و من به وضوح مشتاق دریافت قطعات از AMD برای ساخت شاهکار رایانه شخصی دسکتاپ بعدی خود هستم. اما، من فکر می‌کنم، تلاش‌های پایداری به طور فزاینده‌ای طراحی رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ را در آینده افزایش خواهند داد. در همین حال، سرویس‌های ابری مانند GeForce Go و Windows 365 آینده بلندمدتی برای این پیشنهادها باقی می‌مانند و بنابراین بازار در حال چرخش بزرگ است.

هر کسی که این محور را اول انجام دهد، ممکن است صاحب آینده فضای رایانه شخصی شود. حتی کوالکام نیز در جستجوی آن آینده مخرب و پایدارتر است. AMD ماه گذشته با راه‌حل پیشرو رایانه‌های رومیزی به پایان رسید، اما این نبرد هنوز به پایان نرسیده است و گام‌های بعدی که AMD، Intel و Qualcomm انجام می‌دهند می‌توانند ماهیت رایانه‌های رومیزی را دوباره تعریف کنند.

لپ تاپ گیمینگ Alienware m17 R5

نوت بوک حمل معمولی من HP Elite Folio است، اگرچه هنوز منتظر دریافت Dragonfly Folio جدیدتر هستم. سبک است، عمر باتری دارد و برای ویدیوهای داخل هواپیما شگفت انگیز است. با این حال، خیلی قدرتمند نیست، مشکلات سازگاری دارد (مبتنی بر کوالکام اسنپدراگون)، و وقتی سفر می‌کنم، علائم انصراف از صفحه نمایش بزرگ را دارم، زیرا از مانیتور 49 اینچی Dell در دفترم استفاده می‌کنم.

بدون شک Alienware m17 R5 مبتنی بر AMD (دل مالک Alienware است) دقیقاً برعکس آن لپ‌تاپ است. سنگین است (وزن منبع تغذیه آن نزدیک به وزن کل Elite Folio است)، تا پنج ساعت عمر باتری دارد (در مقایسه با دو روز)، و شما از آن در صندلی مربی در هواپیما استفاده نخواهید کرد، مگر اینکه شما خیلی کوچک هستید

با این حال، عملکردی دارد، صفحه‌نمایش 17 اینچی و صفحه‌کلید بزرگ (من دست‌های بزرگی دارم)، و به جای ظاهر سیاه مخفی Elite Folio، با فریاد «به من نگاه کن» روشن می‌شود. ظریف نیست.

با کمال تعجب، چون شرط می‌بستم پول این کار را انجام نمی‌دهد، در تمام پروازهای یونایتد من انرژی صندلی را گرفت تا بتوانم در تمام طول پرواز با آن فیلم پخش کنم. تماشای فیلم در یک صفحه نمایش 17 اینچی به جای 14 اینچی در هواپیما بسیار عالی است.

نمای صفحه کلید لپ تاپ گیمینگ Alienware m17 R5
نمای پشتی لپ تاپ گیمینگ Alienware m17 R5
لپ تاپ گیمینگ Alienware m17 R5 نمای چپ زاویه دار

لپ تاپ گیمینگ Alienware m17 R5 (اعتبار تصاویر: Dell)


این برنامه که مبتنی بر x86 است، تمام برنامه‌های ویندوز را بدون مشکل اجرا می‌کند، و اگر می‌خواهید در جاده بازی کنید، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد – اگرچه بازی در هواپیما مشکل‌ساز است زیرا جایی برای قرار دادن ماوس و بازی با ترک‌پد، بنابراین برای من، یک غیر شروع کننده است.

تناسب لپ تاپ نیز با کمی شعبده بازی در کیف لپ تاپ Tumi من را شگفت زده کرد. اگر از هر دو بند لپ‌تاپ استفاده می‌کردم، به طرز شگفت‌آوری سریع به وزن عادت کردم. این لپ‌تاپ برای افرادی که کارهای هیبریدی را انجام می‌دهند، یا به طور متناوب در خانه یا محل کار، یا در مکان‌های مختلفی که میز کار به آنها داده می‌شود، ایده‌آل خواهد بود – که همگی باید دارای برق متناوب باشند.

m17 برای مدرسه یا مشاغل کوچکتر که به کارمندان اجازه می‌دهد هر رایانه شخصی را که می‌خواهند داشته باشند، به خوبی کار می‌کند، اما نه در شرکت‌هایی که به طور کلی در مورد بازی‌ها اخم می‌کنند و مواردی که این لپ‌تاپ را متمایز می‌کند، مشکلاتی را برای مدیریت ایجاد می‌کند. واضح است، با توجه به اینکه این یک کامپیوتر بازی جدی است، یک غیر بازی کننده احتمالا چیز دیگری را ترجیح می دهد.

اگر دوست دارید برای تماشای حیوانات خانگی، کودکان، یا فقط برای کار کردن، لذت بردن از فیلم یا بازی در حیاط خانه حرکت کنید – همه اینها باعث می شود یک رایانه رومیزی کمتر کاربردی باشد – این دستگاه یک موهبت الهی است.

در پایان، فکر کردم از بردن Alienware m17 در جاده متنفرم، اما این کار را نکرد. تماشای فردی که کنارم نشسته بود به طرز شگفت انگیزی سرگرم کننده بود که می گوید: “اوه لعنتی، این چه جهنمی است؟” هر بار که آن را از کوله پشتی ام بیرون آوردم لحظه ای Alienware m17 شگفت‌انگیز بود – و محصول هفته من است.

منبع

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *