چگونه یک نوع تقویت کننده کووید خاص کار می کند؟

چگونه یک نوع تقویت کننده کووید خاص کار می کند؟
چگونه یک نوع تقویت کننده کووید خاص کار می کند؟

پیام رسان Covid-19 واکسن های RNA در حال به روز شدن هستند. بوستر شات‌های جدید که این هفته در سراسر ایالات متحده و اروپا عرضه می‌شوند، به‌طور خاص برای انواع Omicron در حال گردش طراحی شده‌اند. مقامات بهداشتی فکر می کنند که اینها محافظت بهتری در برابر نسخه های جدیدتر SARS-CoV-2 نسبت به عکس های قبلی که برای هدف قرار دادن ویروسی که برای اولین بار در اواخر سال 2019 شناسایی شده بود، ایجاد می کند.

از زمان ظهور، ویروس کرونا دائما در حال تغییر بوده است. این جهش‌ها به آن اجازه می‌دهند تا راحت‌تر پخش شود و بهتر از پاسخ سیستم ایمنی ناشی از واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های اصلی فرار کند. اگرچه Omicron و زیرشاخه‌های آن تا کنون قابل انتقال‌ترین واکسن‌ها هستند، اما واکسن‌های ما ثابت مانده‌اند.

راس مک‌کینی، مدیر ارشد علمی در انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا، می‌گوید: «اساساً، ما در تلاش هستیم تا با ویروسی که به تکامل خود ادامه می‌دهد، مقابله کنیم. و اگرچه نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، امید این است که نوع بعدی شاخه‌ای از BA.4 یا BA.5 باشد. بنابراین داشتن آنتی بادی هایی که از شما در برابر آن محافظت می کند مفید خواهد بود.»

هر دو BA.4 و BA.5 زیرمجموعه های Omicron هستند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تا 3 سپتامبر، BA.5 حدود 88.6 درصد از کل موارد کووید-19 در ایالات متحده را تشکیل می داد، در حالی که BA.4 2.8 درصد را تشکیل می داد. در همین حال، یک نوادۀ جدید BA.4، معروف به BA.4.6، اکنون حدود 8.4 درصد موارد را تشکیل می دهد.

فرمول جدید تقویت کننده کووید

چگونه یک نوع تقویت کننده کووید خاص کار می کند؟
چگونه یک نوع تقویت کننده کووید خاص کار می کند؟

فرمول های جدید ایالات متحده که به طور جداگانه توسط Moderna و Pfizer ساخته شده اند، سویه اجدادی ویروس، BA.4 و BA.5 را هدف قرار می دهند. واکسن‌های دو ظرفیتی که واکسن‌های دو ظرفیتی نامیده می‌شوند، حاوی دو قطعه RNA پیام‌رسان هستند که به سلول‌های بدن دستور می‌دهند تا پروتئین متمایز “اسپیک” سویه ویروس اصلی و از آن دو زیرشاخه را بسازند. پروتئین‌های BA.4 و BA.5 یکسان هستند، اما ده‌ها جهش در این پروتئین باعث شده است که آنتی‌بادی‌های مبارزه‌کننده با بیماری که توسط واکسن‌ها یا عفونت‌های قبلی ایجاد شده‌اند، راحت‌تر از بین بروند و به آنها اجازه ورود به سلول‌های انسانی را بدهد.

رابرت اسکلی، استاد بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، می گوید: با گذشت زمان، ویروس به تدریج تکامل یافته است، بنابراین کمتر و کمتر شبیه ویروسی است که در جمعیت انسانی شروع شده است. اگر واکسن‌های ما همچنان شبیه واکسن‌های قدیمی‌تر به نظر می‌رسند، سیستم ایمنی انسان را تحریک می‌کنیم تا آن گونه‌ها را بشناسد، اما نه انواع جدید.

در 31 آگوست، سازمان غذا و دارو مجوز اضطراری را برای تقویت‌کننده‌های نوع خاص Moderna و Pfizer-BioNTech صادر کرد. اندکی پس از آن، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این طرح را برای ساکنان ایالات متحده تایید کرد. در همین حال، آژانس دارویی اروپا و تنظیم کننده سلامت بریتانیا یک نسخه دو ظرفیتی را تایید کرده اند که ویروس اصلی و BA.1، نوع Omicron که زمستان گذشته غالب شد را هدف قرار می دهد.

در حال حاضر، هر 12 سال و بالاتر اگر تقویت کننده قدیمی تر یا سری واکسن اولیه خود را داشته باشد، می تواند یک تقویت کننده دو ظرفیتی جدید دریافت کند. (یعنی دو دوز از واکسن های مدرنا، فایزر، آسترازنکا، یا نوواکس، یا یک دوز واکسن جانسون و جانسون.) CDC توصیه می کند که تقویت کننده جدید را حداقل دو ماه پس از دوز قبلی واکسن دریافت کنید. به گفته CDC، افرادی که اخیراً به کووید-19 مبتلا شده اند، می توانند دوز تقویت کننده خود را سه ماه از شروع علائم خود به تاخیر بیاندازند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *