شارژر وایرلس چگونه کار میکند؟ و چه گوشی هایی از آن پشتیبانی میکنند؟

چندین روش برای شارژ کردن اشیاء الکتریکی وجود دارد که یکی از جدیدترین های آن و محبوب ترین های آن شارژر وایرلس است ، در این مقاله توضیح میدهیم که این شارژر ها چگونه کار میکنند و آیا وسیله الکترونیکی ما این قابلیت را دارد؟

شارژر وایرلس
شارژر وایرلس

شارژر وایرلس چیست؟

شاید در شبکه های اجتماعی دیده باشید که شخصی گوشی همراه خود را روی یک سطح ساف میگذارد و گوشی علامت شارژ شدن را نشان میدهد ، در واقع دستگاه هایی که دارای شارژر وایرلس هستند در درون خود یک پد و سیم پیچ به صورت حلقه ای دارند که قابلیت ارسال الکترون را در فاصله کم دارند و این قضیه باعث شارژ شدن وسیله ها میشود.

برای شارژ شدن وسیله خود باید ابتدا مطمئن شوید که از این نوع شارژ پشتیبانی میکند که در ادامه روش آنرا نیز میگوییم. وسایلی که از این قابلیت پشتیبانی میکنند دارای یک پد و سیم پیچ مانند شارژر وایرلس برای انتقال برق هستند و برای موفقیت آمیز بودن شارژ باید قسمت دارای سیم پیش در نزدیکترین حالت خود در کنار سیم پیچ وایرلس قرار بگیرد.

دقت داشته باشید قبل از خرید شارژر های وایرلس در صورتی که گوشی شما از آن پشتیبانی میکند باید بدانید تا چه توانی میتوانید از این شارژر استفاده کنید. برای مثال حتی اگر توان خروجی شارژر وایرلس شما 30 وات باشد و گوشی شما تا 15 وات شارژ را مصرف کند باید انتظار سرعت شارژ 15 واتی را داشته باشید.

5 تا از جالب ترین برنامه های کاربری گوشی

شارژر وایرلس
شارژر وایرلس

آیا گوشی های بدون پورت شارژ معرفی میشوند؟

قبل از بررسی این موضوع باید بدانیم که استفاده از شارژر وایرلس باعث ایجاد گرما بین دستگاه و شارژر میشود و همچنین برای شارژ گوشی ها برق بیشتری را مصرف میکنند. این روز ها ظرفیت و سرعت شارژ باتری گوشی ها حرف اول را میزند و کاربر را به خود جذب میکند اما شارژر وایرلس برای رسیدن به شارژر های کابلی باید گرمای کمتر و سرعت بیشتری داشته باشند و این موضوع در شارژر های وایرلس نیست.

شارژر های وایرلس برای انتقال انرژی به دستگاه باید برق بیشتری صرف کنند تا توان خروجی بیشتری داشته باشند ، برای داشتن سرعت بیشتر برای شارژ دستگاه های مختلف باید توان خروجی آنها بیشتر باشد و برق بیشتری مصرف کنند و این موضوع دلیل اصلی مصرف و گرمای این گونه شارژر هاست و به این دلیل بیشتر آنها توان خروجی کمی دارند و البته گرما هم عمر و ظرفیت باتری گوشی ها را کاهش میدهد. در بعضی از موارد مانند شارژر های شیائومی در داخل دستگاه فن به کار میرود و باعث جلوگیری از گرمای بیش از حد بین دستگاه و شارژر میشود.

گوشی های بدون پورت شارژ
گوشی های بدون پورت شارژ

استاندارد Qi

استاندارد Qi استاندارد پروتوکل شارژر وایرلس دستگاه‌ها و ماژول‌های فرستنده و گیرنده شارژ آن‌ها است. این استاندارد به این دلیل به وجود آمده است که دستگاه‌های مختلفی که از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند، مانند تلفن‌ های همراه از برند‌های مختلف ، قابلیت کار با پد‌های شارژر وایرلس از برند‌های مختلف را داشته باشند و با توجه به این که دستگاه‌ ها و شارژر های وایرلس توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده‌اند. همگی آن‌ها قابلیت کار با یکدیگر را داشته باشند.

استاندارد Qi
استاندارد Qi

چگونه بفهمیم دستگاه ما قابلیت استفاده شارژ وایرلس را دارد؟

متاسفانه تعداد محدودی از گوشی ها از این قابلیت استفاده میکنند و گوشی های میان رده به پایین تنها در موارد محدودی این قابلیت دارند اما راه حلی نیز هست که در ادامه آنرا توضیح خواهیم داد. ساده ترین راه برای اینکه بفهمید گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی میکند یا خبر دیدن مشخصات گوشی است ، برای دیدن مشخصات کافی است مدل گوشی را در اینترنت سرچ کنید و در قسمت باتری به دنبال قابلیت استفاده از شارژر بیسیم باشید مانند تصویر نمونه پایین.

مشخصات گوشی s22 ultra
مشخصات گوشی s22 ultra

استفاده از شارژر بیسیم در تمامی گوشی ها

راه حلی برای استفاده از شارژر وجود دارد و آن هم استفاده از کیت گیرنده شارژر بیسیم است ، این کیت ها صفحاتی هستند که به پشت گوشی شما می چسبند و یک لایه نازک از آنها جدا شده و به قسمت شارژ گوشی شما متصل میشود. برای خرید این کیت ها باید دقت داشته باشید که پورت آن به گوشی شما بخورد ، یعنی برای گوشی های آیفون از پورت لایتنینگ و برای گوشی های اندروید نیز از پورت های MicroUSB و Type C استفاده شود. بدی این کیت ها گرمای ایجاد شده توسط آنهاست که این موضوع کاملا منطقی است و در این روش شارژ وجود دارد.

کیت گیرنده شارژر وایرلس
کیت گیرنده شارژر وایرلس

مزایا و معایب شارژر وایرلس

از مزایای استفاده از شارژر های وایرلس میتوان به استفاده آسان از شارژر ، عمر بیشتر پورت گوشی های شما به دلیل استفاده کمتر از آن و خرابی کمتر شارژر های وایرلس به دلیل نبود سیم بین شارژر و دستگاه اشاره کرد.

همچنین از معایب آن میتوان به گرمای ایجاد شده بین شارژر و دستگاه ها ، مصرق برق بیشتر و در شارژر های قدیمی تر به سرعت شارژ کمتر اشاره کرد.

توجه داشته باشید شارژر های وایرلس جدید تری معرفی شده اند که دارای سرعت های بیشتر از شارژ کابلی هستند و همچنین شارژر های با سرعت معمول شارژ 30 واتی در برند شیائومی.

گرم شدن گوشی
گرم شدن گوشی

دستگاه هایی که از شارژر وایرلس استفاده می کنند

دستگاه های زیادی از این نوع شارژر استفاده میکنند و هر روزه به آنها نیز اضافه میشود. برای مثال بسیاری از موس ها ، کیبورد ها ، هدفون ها ، ساعت های مچی و… دارای فناوری استفاد از شارژ بیسیم هستند و در قبال نیز بسیاری از دستگاه ها در کنار کارایی خود ، دارای شارژر وایرلس هستند. مانند موس پد ها ، میز و صندلی و حتی ماشین های سواری …

برای استفاده از این نوع شارژر ها ابتدا باید مشخصات دستگاه گیرنده آنرا بررسی کنید ، برای مثال اگر میخواهید برای گوشی S22 Ultra سامسونگ شارژر تهیه کنید ابتدا مشخصات گوشی خود را در اینترنت سرچ کنید و ببینید گوشی شما تا چه توانی میتواند شارژ دریافت کند سپس شارژر مناسب را خریداری کنید تا از هزینه اضافی و اشتباه پرهیز کنید.

شارژ گوشی
شارژ گوشی

فناوری های آینده

شارژ به صورت وایرلس در اوایل راه خود قرار دارد و شرکت ها در حال توسعه این فناوری هستند. برای مثال شرکت شیائومی در این زمینه دستگاهی را اختراع کرده که میتواند از راه دور چندین دستگاه را باهم شارژ کند و برای این امر تنها لازم است دستگاه ها از شارژر وایرلس پشتیبانی کنند. روند کند پیشرفت این فناوری بخاطر مصرف برق بیش از حد آن است چرا که برای شارژ دستگاه ها از راه دور تر و با توان بالاتر باید برق بیشتری وارد دستگاه شود.

دستگاه وایرلس خانگی
دستگاه وایرلس خانگی

این بود از معرفی شارژر های وایرلس و نحوه دیدن دستگاه های پشتیبانی شده. نظرات خود را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *